Vanitas - om det forgjengelige

På side 110 i Moment VG2 ser du to kunstverk som begge kan sies å tilhøre såkalte vanitas-motiv. Vanitas betyr altså forgjengelighet. Påminnelser om det forgjengelige jordelivet dukket hyppig opp i kunsten og litteraturen i barokken. Her kan du lese mer om hva de ulike gjenstandene i Antonio de Peredas maleri representerer. 

Allegori over forfengelighet Wikimedia commons / Public domain På bildet over ser du Allegori over forfengelighet (1636), hvor forfengeligheten (vanitas) representeres av de typiske gjenstandene: hodeskaller som viser at livet er forgjengelig, lyset som brenner ned, timeglasset som tømmes. Den som minner om livets forgjengelighet, er en engels, som altså representerer det evige livet. På dette bildet kan vi dessuten se at kunstneren særlig vil advare mot Spanias jakt på rikdom og ære i Amerika. Her er globusen, gullpenger, det forgylte kirketårnet, rustning og gevær. Kunst som minner oss om livets og rikdommens forgjengelighet lages fortsatt, og det mest ekstreme eksemplet er nok engelske Damian Hirsts skulptur For the Love of God (2007). Hirst har laget en platina-avstøpning av en hodeskalle fra 1700-tallet og dekorert den med 8601 diamanter. Kunstverket kostet omtrent 150 millioner kroner å produsere.

Nettressurser